صورت جلسه مجمع عمومی

2/6 15
خلاصه

جلسه مجمع عمومی عادی کانون جهادگران جهاد سازندگی مطابق برنامه‌ریزی اعلام‌شده و برابر مقررات جاری در روز پنجشنبه مورخ 3/6/1401 از ساعت 8:30 تا 13:30 با حضور 119 نفر اصالتاً و وکالتاً در محل سالن شهیدان نعمتی جم وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

بسمه تعالی

 

جلسه مجمع عمومی عادی کانون جهادگران جهاد سازندگی مطابق برنامه‌ریزی اعلام‌شده و برابر مقررات جاری در روز پنجشنبه مورخ 3/6/1401 از ساعت 8:30 تا 13:30 با حضور 119 نفر اصالتاً و وکالتاً در محل

سالن شهیدان نعمتی جم وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

 

خلاصه مذاکرات و موارد مهم مطرح شده:

  1. آقای مهندس جلالی به استناد ماده  18  اساسنامه کانون به‌عنوان رئیس مجمع انتخاب شد و سپس با رأی حاضرین در جلسه آقای سید محسن میرهادی به‌عنوان منشی و آقای سید محمود حاج اکبری و سید نصیرالدین شاهرخی به ترتیب به‌عنوان ناظر اول و دوم مجمع انتخاب شدند.
  2. آقای مهندس جلالی ضمن خوش‌آمد گویی به اعضای حاضر در جلسه در خصوص اهمیت مشارکت مردمی در فرهنگ و تفکر جهادی اظهار داشتند: تا مردم حضور فعال نداشته باشند و مشارکت جدی در حاکمیت نداشته باشد توسعه اتفاق نمی‌افتد. برای مشارکت مردم هم باید از تشکل‌ها استفاده شود. تشکل‌ها حضور مردم را ساماندهی می‌کنند. باید تشکل‌ها اختیاراتی داده شود و البته باید در مقابل اختیارات که دارند پاسخگو نیز باشید.

اگر مردم هدایت و سازماندهی شوند منشأ خیر رو برکت برای کشور خواهند بود. اکنون بخش زیادی از کارهای حاکمیتی به بخش غیر دولتی واگذار شده است. اکنون برخی وظایف حساس و حاکمیتی مانند صدور و اسناد رسمی از جمله گذرنامه توسط بخش غیر دولتی انجام می شود این تجربه نشان می دهد که مردم می توانند بهتر و سریع‌تر خدمات ارائه کنند. اگر این خدمات بافرهنگ و مدیریت جهادی همراه شود اثربخشی آن افزایش می­یابد. کار جهادی یعنی به موقع و درست انجام دادن کار.

سپس مطابق دستور کار اعلام‌شده آقای دکتر امانپور(عضو شورای مرکزی و مدیرعامل کانون) گزارش عملکرد کانون را ارائه کردند. ایشان تأکید داشتند در سال جاری اراده دولت بر تشکیل جهاد سازندگی بود، این حرکت در نهایت منتج به تشکیل شورای عالی جهاد سازندگی شد. کانون جهادگران با هماهنگی و همراهی سایر تشکل‌های مرتبط به ویژه کانون سنگر سازان بی سنگر و کانون بازنشستگان جهاد سازندگی نقش تعیین کننده‌ای در چگونگی تشکیل شورای عالی جهاد سازندگی داشته است. اکنون نیز با حضور جناب آقای بشارتی  عضو شورای مرکزی کانون جهادگران) در شورای عالی و پیگیری‌های لازم امید است کانون بتواند به پویایی و اثربخشی این شور کمک کند. تا شورای عالی منشأ اثرات مثبتی در کشور شود.

110 هزار گروه جهادی رسمی و غیررسمی و ظرفیت‌های مردمی بسیاری در کشور وجود دارد که اگر به‌صورت صحیح ساماندهی و هدایت شوند، کارهای جهادی در کشور انجام خواهد شد. در غیر این صورت با هیچ نهادی نمی‌توان کار موفق جهادی انجام داد. مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب اسلامی تأکیددارند که تحقق اهداف گام دوم موکول به فرهنگ و مدیریت جهادی است.

مبسوط گزارش عملکرد کانون در سال گذشته از طریق فضای مجازی و سایت کانون اعلام می‌شود. لذا  به‌منظور صرفه‌جویی در وقت در اینجا از ذکر آن‌ها صرفه نظر می­شود. اقدامات خوبی در حوزه‌های مختلف توسعه روستایی و آبخیزداری و امنیت غذایی انجام‌شده است.

اکنون هیچ برنامه‌ای مهم‌تر از امنیت غذایی نیست، دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی بر این موضوع توجه خاص دارند و محورهای همایش دوازدهم فرهنگ و مدیریت جهادی نیز امنیت غذایی می‌باشد. کانون نقش مهمی در تشکیل این همایش دارد. مسئولیت دو کارگروه از کارگروه‌های تخصصی همایش مذکور به اعضای شورای مرکزی کانون(آقای مهندس جلالی و آقای دکتر امانپور) واگذار شده است.

ما در کانون برنامه امنیت غذایی با رویکرد فرهنگ و مدیریت جهادی را نیز تدوین کرده‌ایم.

اساس کار کانون جهادگران جهاد سازندگی این است که همه گروه‌های جهادی و بخش غیر دولتی بتوانند فعال شوند و در کنار آن‌ها کانون نیز فعال باشد.

  1. آقای سید عبدالحمید جزایری به عنوان بازرس اصلی و آقای سید محسن عظیمی به عنوان بازرس علی البدل کانون انتخاب شدند.
  2. گزارش عملکرد کانون توسط بازرس جناب آقای جزایری ارائه و به تصویب مجمع رسید. در مورد گزارش عملکرد مالی کانون تأکید گردید که به نحوی عملکرد صندوق قرض الحسنه مجدد بررسی شود که کارمزد صندوق قرض الحسنه فقط برای خدمات جاری و توسعه صندوق هزینه شود و حساب مالی صندوق و سایر حساب های کانون کاملاً تفکیک شود.
  3. آقای بشارتی (عضو شورای عالی جهاد سازندگی و عضو شورای مرکزی کانون جهادگران جهاد سازندگی) گزارش از چگونگی تشکیل شورای عالی جهاد سازندگی ارائه کردند: ابتدا بحث از تشکیل جهاد سازندگی در داخل وزارت جهاد کشاورزی، سه کانون و پیشکسوتان جهاد سازندگی بود. ما اعلام کردیم که جهاد سازندگی یک موضوع ملی و گسترده است که در قالب یک وزارتخانه نمی­گنجد. رئیس‌جمهور محترم نیز به نظرات سه کانون توجه کردند. جلسه‌ای نمایندگان سه کانون با معاون اول رئیس‌جمهور داشتند. طرح کلی تشکیل شورای عالی جهاد سازندگی را سه کانون ارائه دادند. بیش از 300 نامه از گروه‌های مختلف در خصوص چگونگی تشکیل جهاد سازندگی برای معاون اول رئیس‌جمهور ارسال‌شده بود. ولی آنچه در نهایت قالب کلی تشکیل شورای عالی جهاد سازندگی را تعیین کرد همان پیشنهاد سه کانون بود.

اکنون نیز نامه توسط کانون جهادگران جهاد سازندگی نوشته‌شده است که در جلسات هماهنگی سه کانون به بحث گذاشته‌شده و تکمیل‌شده است. در این نامه پیشنهادهای عملی و اجرایی مهمی در خصوص چگونگی فعالیت شورای عالی ارائه شد است.

  1. مطابق دستور کار مجمع آقای سید محسن میرهادی به‌عنوان مدیر صندوق قرض‌الحسنه در خصوص شیوه کار صندوق قرض‌الحسنه کانون فرمودند: با توجه به سیاست‌های مالیاتی کشور ارائه کار صندوق با حساب‌های بانکی اشخاص حقیقی، مشکل مالیاتی ایجاد می‌کند بنابراین حساب بانکی مجزایی به نام کانون جهادگران جهاد سازندگی برای فعالیت کانون افتتاح‌شده است. نرم‌افزار حسابداری خاصی برای آن خریداری‌شده است در این سیستم حسابداری حساب هر یک از شعب صندوق به‌صورت مجزا نگهداری می‌شود. ما امانت‌دار پول اعضای صندوق هستیم بنا براین دقت و توجه زیادی است که حساب درآمد و هزینه صندوق با کانون تداخل پیدا نکند و حساب هر شعبه با دقت به‌صورت مستقل حفظ شود . تاکنون سه شعبه صندوق مرکزی، ستاد وزارت و سازمان‌های وابسته و آذربایجان غربی متمرکزشده است.

دستورالعمل جدید صندوق تدوین‌شده است که به‌زودی ابلاغ خواهد شد.

آقای حاج اصغر مدیر کانون جهادگران جهاد سازندگی استان تهران پیشنهاد دادند که قبل از تصویب دستورالعمل صندوق در شورای مرکزی، پیش­نویس آن به تمام شعب ارسال شود و سپس جلسه‌ای با حضور مسئولین صندوق شعب برگزار گردد.

  1. آقای مهدوی  مدیر کانون جهادگران جهاد سازندگی در استان گیلان گزارشی از اقدامات کانون در آن استان ارائه کردند. ایشان تأکید داشتند که چگونه است که کانون نمی‌تواند از امکانات وزارت جهاد کشاورزی استفاده کند. بهتر است از توان بازنشسته‌های وزارت استفاده شود. حتی حقوق و کارمزد هم نمی‌خواهیم، هدف این است که این پتانسیل بزرگ در راستای اهداف وزارت جهاد کشاورزی به کار گرفته شود. پیشنهاد می­کنم کانون مرکز با وزارت جهاد کشاورزی هماهنگی کند و پیگیر شود تا چگونگی استفاده از توان افراد بازنشسته ساماندهی شود.
  2. آقای نورزایی مدیر کانون جهادگران جهاد سازندگی استان سیستان و بلوچستان گزارشی از عملکرد کانون در آن استان ارائه کردند.

کانون در استان سیستان و بلوچستان بیش از آنکه بخواهد فعالیت اقتصادی داشته باشد سعی کرده است که فضای فرهنگ و مدیریت جهادی در وزارت جهاد کشاورزی و سایر سازمان‌های دولتی و غیر دولتی ایجاد کند. سعی شده است در جلسات و ارتباطات با رسانه‌های جمعی فرهنگ جهاد را ترویج کند. با کانال‌های سه‌گانه‌ ارتباط داریم که تولید محتوا می‌کنیم. محتواهایی که ما تولید کرده‌ایم در سایر کانال‌های فضای مجازی، سایت­ها و غیره حتی در سطح ملی بازنشر می‌شود.

  1. آقای میرهادی رئیس شورای کانون جهادگران جهاد سازندگی ستاد وزارت و سازمان‌های وابسته گزارشی از مقدمات و تفکر تشکل یک شرکت فراگیر برای جهادگران ارائه کردند. اکنون شرکت تعاونی توسعه اقتصاد کشاورزی (با نام مخفف تاک) در سطح ملی تشکیل‌شده است این شرکت تلاش می‌کند ظرفیت‌های موجود را شناسایی کرده و امکان فعالیت را برای تمام جهادگران فراهم کند. و با سازماندهی ظرفیت‌های موجود هم‌افزایی ایجاد کند.

در همین راستا اتحادیه تعاونی‌های مصرف وزارت جهاد کشاورزی با عضویت 12 تعاونی مصرف تشکیل‌شده است. امید است تمام 54 تعاونی مصرف موجود در وزارت جهاد کشاورزی عضو این اتحادیه شوند. همچنین بر اساس قراردادی که با یک شرکت بیمه متعهد شده است خدمات بیمه در سطح کشور ارائه می­شود.

به‌منظور سازماندهی و هم‌افزایی صندوق‌های قرض‌الحسنه موجود وزارت جهاد کشاورزی صندوق قرض‌الحسنه کارگشا در شرکت تاک تشکیل‌شده است.

  1. آقای سید محمود حاج اکبری عضو شورای مرکزی و معاون توسعه مدیریت و منابع کانون

الف: به‌منظور افزایش اختیارات و فعالیت کانون‌های استان موضوع ایجاد شعب استانی در جلسه شورای مرکزی کانون مطرح گردید و تصمیم نهایی به رأی مجمع عمومی موکول شده است. چگونگی و ضوابط تشکیل شعب استانی در دستورالعملی که توسط شورای مرکزی مصوب خواهد شد مشخص می‌شود.

ب: با توجه به اینکه کانون‌های استانی در خصوص مبلغ حق عضویت اختلاف‌نظر داشتند شورای مرکزی تصمیم گرفت است در صورت موافقت جمع اختیار تعیین حق عضویت سالانه اعضای هر دفتر نمایندگی را به شورای آن استان واگذار کند. حداقل مبلغ حق عضویت ده هزار ریال خواهد بود و مبلغ نهایی توسط شورای هر استان تعیین می‌شود. حق عضویت هر استان توسط همان استان دریافت می‌شود. در هرسال حداقل دو نوبت باید مبلغ حق عضویت دریافتی و فهرست اعضاء به‌صورت کتبی به کانون مرکزی اعلام شود و همچنین اسناد هزینه مربوطه به آن برای ثبت در اسناد مالی کانون برای حسابداری کانون مرکز ارسال شود. چگونگی گردش مالی با مدیر مالی کانون هماهنگ شود.

ج: با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که بانک قرض‌الحسنه رسالت منعقدشده است با حفظ حساب‌های موجود در بانک کشاورزی در کانون مرکز و هر یک از دفاتر نمایندگی حسابی در بانک قرض‌الحسنه رسالت افتتاح می‌شود. شیوه افتتاح حساب و چگونگی استفاده از امتیاز و تسهیلات مربوط در جلسات مجازی توضیح داده خواهد شد.

  1. اعضای محترم نقطه نظرات خود را در خصوص مباحث مطرح شده بیان کردند و پیشنهاداتی ارائه کردند.
  1. آقا افشار: چون موضوع آبخیزداری در دستور کار شورای مرکزی قرارگرفته است کانون می‌تواند از این فرصت استفاده کند
  2. آقای حاجی اصغر: مصوبات شورای مرکزی برای استان‌های ارسال شود
  3. آقای یزدان پناه: با آقای دکتر محمدی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت هماهنگی شود که از کانون جهادگران در استان حمایت بیشتری شود
  4. شورای عالی جهاد سازندگی در مورد طرح‌های اجرایی از نقطه نظرات پیشکسوتان جهاد استفاده کند

مصوبات مجمع:

  1. آقای سید عبدالحمید جزایری به‌عنوان بازرس اصلی و آقای سید محسن عظیمی به‌عنوان بازرس علی‌البدل کانون برای یک سال انتخاب شدند.
  2. گزارش های مالی کانون منتهی به پایان سال 1400 به تصویب مجمع رسید.
  3. مقرر گردید فرایند تشکیل شعب استانی کانون پیگیری و اقدام شود
  4. با تفویض اختیار، تعیین حق عضویت اعضای کانون به شوراهای استانی موافقت شد. (حداقل حق عضویت ده هزار ریال در ماه خواهد بود).
  5. با افتتاح حساب بانکی در بانک قرض‌الحسنه رسالت و استفاده از امتیازات آن به‌صورت هماهنگ مطابق تفاهم‌نامه کانون با بانک مذکور مورد موافقت قرار گرفت.
  6. مقرر شد قبل از تصویب و ابلاغ دستورالعمل صندوق قرض‌الحسنه، از مدیران صندوق دراستان های نظرخواهی شود.
  7. مقرر شد مصوبات شورای مرکزی توسط دبیر شورای برای دفاتر نمایندگی استان ارسال شود.
  8. شورای مرکزی به نحوی برنامه ریزی کنند که مدیران کانون استان به صورت حضوری یا مجازی در جلسات شورای مرکزی شرکت کنند.