اساسنامه کانون جهادگران جهاد سازندگی

2/9 2
خلاصه

حضور پرشور جهادگران جهاد سازندگی در این نهاد که تجلی ایمان، ایثار و تلاش خستگی‌ناپذیر و ولایت محوری در عرصه دفاع مقدس و خدمتگزاری صادقانه به مردم و نظام بود، موجب شکل‌گیری فرهنگ جهادی گردید. کانون جهادگران جهاد سازندگی با تأکید بر مشارکت مردم و تحقق شعار «همه باهم جهاد سازندگی» و مأموریت‌های زیر، در چارچوب این اساسنامه تأسیس می‌شود.

 

بسمه‌تعالی

اساسنامه کانون جهادگران جهاد سازندگی

فصل اول - کلیات و اهداف :

مقدمه:

در 27 خرداد ماه 1358 به‌فرمان امام خمینی (ره) رهبر کبیر و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، نهاد جهاد سازندگی پا به عرصه وجود گذاشت و با مشارکت اقشار متعهد جامعه تلاش‌های گسترده‌ای در جهت رفع محرومیت و فقر و گسترش آبادانی به‌ویژه در روستاها و در راستای عدالت اجتماعی صورت داد.

حضور پرشور جهادگران جهاد سازندگی در این نهاد که تجلی ایمان، ایثار و تلاش خستگی‌ناپذیر و ولایت محوری در عرصه دفاع مقدس و خدمتگزاری صادقانه به مردم و نظام بود، موجب شکل‌گیری فرهنگ جهادی گردید. کانون جهادگران جهاد سازندگی با تأکید بر مشارکت مردم و تحقق شعار «همه باهم جهاد سازندگی» و مأموریت‌های زیر، در چارچوب این اساسنامه تأسیس می‌شود.

  1. تبیین، حفظ و نشر ارزش‌ها، فرهنگ و مدیریت جهادی
  2. ارائه الگوهای روزآمد جهادی، ایجاد و حمایت از فعالیت‌های جهاد بنیان
  3. توانمندسازی، پشتیبانی و حمایت از فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، رفاهی و اقتصادی جهادگران
  4. کمک به پیشرفت و توسعه پایدار روستایی و کشاورزی و سازندگی کشور
  5. تلاش در راستای محرومیت‌زدایی و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه

ماده 1

نام سازمان مردم‌نهاد موردنظر «کانون جهادگران جهاد سازندگی» است که در این اساسنامه به لحاظ رعایت اختصار «کانون» نامیده می‌شود.

ماده 2

نوع فعالیت: کلیه فعالیت‌های کانون غیرسیاسی، غیرانتفاعی، غیردولتی و عام‌المنفعه بوده و در موضوع فرهنگی و اجتماعی با رعایت کامل قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران و این اساسنامه فعالیت خواهد نمود.

ماده 3

محدوده فعالیت کانون در سطح ملی است.

ماده 4

محل: مرکز اصلی کانون در استان: تهران به نشانی: تهران، بلوار کشاورز، خیابان فلسطین شمالی، نرسیده به خیابان زرتشت، کوچه شهید عتیقی نژاد، پلاک 30 واقع است و در صورت لزوم می‌تواند پس از کسب مجوز از مرجع صدور پروانه برابر مقررات در سایر نقاط داخل یا خارج کشور شعبه یا دفتر نمایندگی ایجاد نماید.

ماده 5

تابعیت: کانون تابعیت جمهوری اسلامی ایران را دارد و کلیه اعضای آن التزام خود را به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌دارند.

ماده 6

مدت فعالیت کانون از تاریخ تأسیس به مدت نامحدود می‌باشد.

ماده 7

دارایی اولیه کانون اعم از منقول و غیرمنقول مبلغ 15000000 ریال می‌باشد که از سوی هیأت مؤسس تماماً پرداخت‌شده و در اختیار کانون قرارگرفته است.

ماده 8

هیأت مؤسس کانون اشخاصی هستند که برای تهیه مقدمات تشکیل قیام نموده‌اند و بعد از تأسیس تحت عنوان مؤسس مسئولیتی نخواهند داشت.

1 - خلیل آقایی 2- محسن امیران 3- محمدجواد ایروانی 4- خداکرم جلالی 5- حجت‌الاسلام علی خاتمی 6- محمد دیانت  7- محمدرضا رضانیا 8- محمدعلی شم­آبادی 9- احمد صیفی‌کاران 10- سید علی صدراسادات 11- حسین فلسفی 13- سید مصطفی فقیه ایمانی 13- یعقوب گلنهالی 14- سید حسن نوربخش 15- محمدرضا تابش 16- محمدعلی همایونی

ماده 9

اهداف کانون عبارت‌اند از:

 الف: کلیات

در راستای تحکیم و استواری پایه‌های اسلام ناب محمدی (ص) و تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، به‌منظور کمک به ایجاد تحول و پویایی در نظام اداری و اجرایی کشور و تسریع در دستیابی به توسعه پایدار ملی با الگوی فرهنگ و مدیریت جهادی و همچنین توانمندسازی و حفظ حرمت و شئون اجتماعی جهادگران، کمک به نقش‌آفرینی جهاد گران در آن کانون جهادگران جهاد سازندگی که موسسه‌ای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است، تشکیل می‌گردد

ب: روش اجرای هدف

به‌منظور دستیابی به اهداف تعیین‌شده دربند الف این ماده روش‌های اجرایی زیر به کار گرفته می‌شوند.

11 - انجام اقدامات فرهنگی در جهت تبین، حفظ و نشر ارزش‌ها، فرهنگ، مدیریت جهادی ازجمله:

1-1- مطالعه، بررسی و تدوین تاریخ جهاد سازندگی

1-2- تجلیل و نکوداشت جهادگران و پیشکسوتان و بزرگداشت یاد شهدا، ایثارگران جهادی

1-3- برگزاری و حمایت و پشتیبانی از اردوهای جهادی

1-4- برگزاری و مشارکت در جشنواره‌ها، گردهمایی‌ها و نمایشگاه‌های علمی، فرهنگی، هنری و تخصصی در خصوص ارزش‌ها، فرهنگ و مدیریت جهادی

2) تدوین و انتشار نشریه، کتاب، بولتن داخلی، هفته‌نامه، ماهنامه، فصلنامه و ایجاد پایگاه‌های اینترنتی و اینترانتی، استفاده از فضای مجازی و سایر ابزارهای اطلاع‌رسانی و ارتباطی الکترونیکی و غیر الکترونیکی و محصولات فرهنگی، آموزشی، پژوهشی، اجتماعی و اقتصادی با رعایت قوانین و مقررات مربوط

3) سازماندهی و ارتباط منظم و هدفمند میان جهادگران کشور

4) جلب مشارکت و بهره‌گیری از توانمندی‌های مردمی به‌ویژه جهاد گران برای تحقق اهداف

5) ارائه خدمات فرهنگی، اجتماعی، رفاهی و اقتصادی به جهادگران، کشاورزان و روستائیان ازجمله در زمینه‌های، بیمه، ورزش، گردشگری، تأمین و توزیع کالاها، تأمین مسکن

6) بسیج امکانات و نیروهای مردمی جهت سازندگی، احیاء و توسعه پایدار روستاها

7) تلاش در جهت محرومیت‌زدایی در مناطق روستایی و عشایری

8) تولید دانش و حمایت از خلاقیت، نوآوری و اجرای طرح‌های الگویی جهادی

9) برنامه‌ریزی، طراحی، ارزیابی، مشاوره، اظهارنظر و ارائه پیشنهاد راهکار به دستگاه‌های اجرایی مرتبط

10) مشارکت در برنامه‌ریزی و تصمیم سازی ملی و منطقه‌ای برای توسعه و سازندگی کشور

11) مشارکت در اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌های غیردولتی، سازمان‌های عمومی غیردولتی و سازمان‌های بین‌المللی مورد تأیید کارگروه موضوع ماده (23) و سایر دستگاه‌های ذیربط از طریق تفاهم‌نامه یا عقد قرارداد با آن‌ها

12) عقد تفاهم‌نامه و قرارداد همکاری با اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از دولتی، غیردولتی و سازمان‌های عمومی غیردولتی داخل و خارج از کشور مطابق قوانین و مقررات جاری کشور

13) ارائه خدمات تولیدی در بخش کشاورزی اعم از جنگل و مرتع، آبخیزداری، دام و طیور، شیلات و آبزیان، زراعت و باغبانی، تولید بذر و نهال، گیاهان دارویی، امور عمرانی و زیربنایی (آب‌وخاک)، صنایع تبدیلی کشاورزی، فضای سبز و جنگل‌کاری و بیابان‌زدایی و انرژی‌های نو

14) ارائه خدمات مشاوره، آموزشی، ترویجی، پژوهشی، مدیریتی و اجرایی، بازرگانی و بازاریابی درزمینه‌ی مختلف کشاورزی و فناوری ازجمله زراعت، باغبانی، جنگل و مرتع، دام، طیور، آبزیان، دامپزشکی و بهداشت فرآورده‌های کشاورزی، فرآوری، نگهداری و توزیع، واردات، ترانزیت و صادرات، فناوری، تجهیزات، نهاده‌ها و محصولات کشاورزی و همچنین توسعه روستایی و فناوری‌های نوین

15) دیده‌بانی و نظارت بر عملکرد سایر بخش‌های جامعه

16) ارائه خدمات امدادی موردنیاز دستگاه‌های دولتی و عمومی غیردولتی

17) برگزاری اجتماعات و راهپیمایی در جهت تحقق اهداف کانون

18) حق دادخواهی در مراجع قضایی و شبه قضایی

19) انجام هرگونه عملیات دیگر برای تأمین اهداف مقرر در اساسنامه کانون

تبصره: چنانچه اجرایی کردن مواردی از اهداف نیازمند کسب مجوز از دستگاه‌های اجرایی خاصی باشد، اقدام پس از کسب موز صورت می‌گیرد.

ماده 10

شرایط عضویت:

1 -تابعیت جمهوری اسلامی ایران 2- اعتقاد به قانون اساسی و ولایت‌فقیه 3 - التزام به اساسنامه کانون 4- رعایت ضوابط و مقررات کانون و پذیرش منشور کانون 5- پرداخت حق عضویت

انواع عضویت:

عضویت در کانون به سه شکل رسمی و افتخاری و حقوقی است. شرایط عضویت، مبلغ حق عضویت سالیانه و سایر ضوابط عضویت در کانون تابع آیین‌نامه‌ای است که به تصویب هیأت مدیره می‌رسد. 

الف) عضو رسمی: عبارت است از کلیه افرادی که دارای شرایط عضویت عمومی بیان‌شده در ماده 10 بوده و حداقل دو سال سابقه همکاری در جهاد سازندگی، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت­های وابسته یا تابعه و یا کانون دارند و در یکی از شعب یا دفاتر نمایندگی کانون» ‌ به‌عنوان عضو پذیرفته می‌شوند. اعضای رسمی کانون در انتخابات شورای کانون‌هایی که عضو آن هستند، دارای حق انتخاب و حق کاندیداتوری هستند.

ب) عضو افتخاری: عبارت است از شخصیت‌های علمی، مذهبی، اساتید، دانشجویان، مدیران اجرایی و اعضای خانواده‌های جهادگران جهاد سازندگی و جهاد کشاورزی، خانواده‌های معظم شهدا و دانشجویان، مدیران اجرایی و اعضای گروه‌های جهادی داوطلب و علاقه‌مند به فرهنگ و ارزش­های جهاد به ترتیبی که در آیین‌نامه عضویت کانون پیش‌بینی می‌شود، به عضویت افتخاری کانون درمی‌آیند.

ج) عضو حقوقی: عبارت است از سازمان‌ها، مؤسسات، نهادها و تشکل‌های غیردولتی و عمومی غیردولتی جهادی و یا فعال در توسعه روستایی و بخش کشاورزی.» به ترتیبی که در آیین‌نامه عضویت کانون پیش‌بینی می‌شود، به عضویت افتخاری کانون درمی‌آیند.

فصل دوم: ساختار

ماده 11

ارکان کانون عبارت‌اند از 1- مجمـع عمـومـی 2- هیأت مـدیـره (شورای مرکزی) 3- بازرس.

ماده 12

مجمع عمومی مؤسس همان هیأت مؤسس بوده و وظایف ذیل را دارد:
1- انجام اقدامات اولیه برای تأسیس؛
2- تهیه طرح اساسنامه و تصویب آن؛
3- انتخاب اولین مدیران و بازرسان کانون.
تبصره 1: اکثریت لازم جهت تشکیل مجمع عمومی مؤسس در بار اول با حضور نصف بعلاوه یک اعضاء بوده و در صورت عدم حدنصاب اکثریت لازم، دربار دوم با حضور یک‌سوم اعضاء رسمیت خواهد یافت.
تبصره 2: تصمیمات مجمع عمومی مؤسس با اکثریت دوسوم آراء حاضرین با تأیید مرجع صدور پروانه و دستگاه تخصصی اتخاذ و رسمی می‌شود.

ماده 13

مجمع عمومی:

مجمع عمومی متشکل از کلیه اعضای شوراهای استانی کانون، شورای ستاد و سازمان‌های وابسته کانون و شورای مرکزی ( هیأت مدیره) کانون می‌باشد و عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری است که به‌صورت عادی یا فوق‌العاده تشکیل می‌گردد.

تبصره 1: نحوه انتخاب و تشکیل شوراهای استانی و شورای ستاد وزارت و سازمان‌های وابسته کانون در آیین‌نامه‌ای که به تصویب هیأت مدیره کانون می‌رسد مشخص می‌گردد.

تبصره 2: در اجرای دستورالعمل «نحوه تأسیس شعب و دفاتر نمایندگی تشکل‌های مردم‌نهاد» کانون در هر استان دارای شعبه یا دفتر نمایندگی می­باشد . نحوه تشکیل شعب یا دفاتر نمایندگی استانی کانون و وظایف و اختیارات آن‌ها در آیین‌نامه‌ای که به تصویب هیأت مدیره می‌رسد، تعیین می‌شود.»

ماده 14

مجمع عمومی عادی:

مجمع عمومی عادی هرسال یک نوبت تشکیل خواهد شد. جلسه با حضور نصف به‌علاوه یک اعضا در بار اول رسمیت یافته و با حضور هر تعداد از اعضا در بار دوم تشکیل و رسمی خواهد بود.

تبصره 1 اکثریت لازم جهت اتخاذ تصمیم مجمع عمومی عادی نصف به‌علاوه یک آرا حاضرین در جلسه رسمی مجمع می‌باشد مگر در خصوص انتخاب مدیران یا بازرس که با رأی اکثریت نسبی خواهد بود. درصورتی‌که در دعوت نخست، اکثریت حاصل نشد، جلسه دوم به فاصله حداقل 10(ده) روز تشکیل و با هر تعداد از اعضای حاضر، جلسه رسمیت خواهد یافت.

تبصره 2- مجمع عمومـــی عادی ممکن است به‌صورت فوق‌العاده در هر زمان به تقاضای هیأت مدیره یا بازرس یا به درخواست یک‌پنجم اعضاء - درصورتی‌که هیأت مدیره یا بازرس ظرف مدت 20 روز به درخواست اعضاء مبنی بر برگزاری مجمع عمومی عمل ننماید - تشکیل می‌گردد.

تبصره 3- دعوت برای مجمع عمومی عادی از طریق درج آگهی در روزنامه کثیرالانتشار حداقل 10 روز و حداکثر 40 روز قبل از برگزاری مجمع و با دعوت کتبی صورت می‌پذیرد.

تبصره 4- روزنامه کثیرالانتشار برای درج آگهی‌ها روزنامه جمهوری اسلامی می‌باشد.

ماده 15

وظایف مجمع عمومی عادی:

  1. انتخاب اعضای هیأت مدیره و بازرسان (اصلی و علی‌البدل)؛
  2.  استماع و رسیدگی به گزارش هیأت مدیره و بازرس
  3. تعیین خط‌مشی کلی کانون؛
  4. بررسی و تصویب یا رد پیشنهادهای هیأت مدیره؛
  5. تعیین روزنامه کثیرالانتشار جهت درج آگهی‌ها و دعوت‌نامه‌ها؛
  6. عزل اعضای هیأت مدیره و بازرسان؛
  7. تصویب آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی که مرجع آن مجمع عمومی است
  8. نظارت عالیه بر حسن اجرای امور 

ماده 16

مجمع عمومی فوق‌العاده:

مجمع عمومی فوق‌العاده با شرایط زیر تشکیل خواهد شد:

1) با درخواست اکثریت اعضای هیأت مدیره یا بازرس؛

2) با درخواست یک‌پنجم اعضاء درصورتی‌که هیأت مدیره یا بازرس ظرف مدت 20 روز به درخواست اعضاء مبنی بر برگزاری مجمع عمومی عمل ننماید.

تبصره 1: اکثریت لازم جهت تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده بار اول همان شرایط مجمع عمومی عادی می‌باشد و در بار دوم با حضور بیش از یک‌سوم اعضا که حق رأی دارند تشکیل می‌گردد.

تبصره 2: تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده با آرای دوسوم اعضای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود.

ماده 17

وظایف مجمع عمومی فوق‌العاده:
1- تصویب تغییرات اساسنامه؛
2- بررسی و تصویب یا رد انحلال؛
3- تغییر در میزان سرمایه؛
4- انحلال قبل از موعد؛
5- هرگونه تغییر در ماهیت.

ماده 18

مجامع عمومی توسط هیأت رئیسه‌ای مرکب از یک رئیس، یک منشی و دو ناظر اداره می‌شوند.

تبصره 1: اعضای هیأت رئیسه نباید از بین کاندیداهای هیأت مدیره و بازرسان باشند و با اعلام قبولی نامزدی خود در مجمع عمومی انتخاب خواهند شد

تبصره 2: رئیس یا نایب‌رئیس هیأت مدیره، رئیس هیأت رئیسه مجمع عمومی خواهد بود مگر اینکه موضوع عزل یا هیأت مدیره باشد.

تبصره 3: مجامع عمومی عادی و فوق‌العاده با نظارت وزارت کشور برگزار می‌شود.

                                                                                 

ماده 19

هیأت مدیره:

کانون دارای هیأت مدیره مرکب از 9 نفر عضو اصلی و 3 نفر عضو علی‌البدل خواهد بود.

تبصره 1: جلسات هیأت مدیره با حضور بیش از نصف اعضا رسمیت یافته و تصمیمات متخذه با اکثریت آرا حاضرین معتبر خواهد بود

تبصره 2: شرکت اعضای هیأت مدیره در جلسات ضروری است و غیبت هر یک از اعضا بدون عذر موجه و بدون اطلاع قبلی تا 3 جلسه متوالی یا 5 جلسه متناوب در طول سال در حکم استعفای عضو غایب خواهد بود.

تبصره 3: دعوت از اعضای هیأت مدیره می‌بایست حداقل 3 روز قبل از تشکیل جلسه به‌صورت قانونی انجام پذیرد.

تبصره 4: هیأت مدیره موظف است مصوبات خود را به اطلاع شوراهای استانی کانون برساند.

ماده 20

در صورت استعفا یا فوت یا سلب شرایط از هر یک از اعضای هیأت مدیره یا بازرس عضو علی‌البدل برای مدت باقیمانده هیأت مدیره یا بازرسی بجای عضو اصلی انجام وظیفه خواهد نمود.

درصورتی‌که تعداد هیأت مدیره یا بازرســی به هر دلیل کمتر از تعداد اعضاء اصلی شود و ورود اعضاء علی‌البدل نیز موجب تکمیل آن نشود انتخابات مجدد هیأت مدیره حسب مورد به‌صورت عادی یا به‌صورت فوق‌العاده در مهلت قانونی جهت تکمیل تعداد باقیمانده اعضا برگزار خواهد گردید.

ماده 21

هیأت مدیره علاوه بر جلساتی که به‌طور مرتب و حداقل ماهی 1 بار تشکیل می‌گردد بنا به‌ضرورت با دعوت کتبی یا تلفنی رئیس یا نایب‌رئیس تشکیل جلسه فوق‌العاده خواهد داد.

تبصره: نحوه تشکیل جلسه فوق‌العاده به‌موجب آئین‌نامه داخلی است که به تصویب هیأت مدیره خواهد رسید.

ماده 22

اعضای هیأت مدیره در اولین جلسه‌ای که بعد از انتخاب شدن تشکیل می‌دهند از بین خود یک نفر رئیس و یک نفر نایب‌رئیس و یک نفر خزانه‌دار انتخاب خواهند نمود، حدود اختیارات آن‌ها را اساسنامه یا آیین‌نامه‌ای که به تصویب مجمع عمومی اعضاء خواهد رسید مشخص می‌نماید.

تبصره 1: هیأت مدیره موظف است پس از تعیین سمت‌ها، حداکثر تا یک هفته از بین خود یا خارج یک نفر را به سمت مدیرعامل انتخاب نموده و حدود اختیارات و مدت تصدی و حق‌الزحمه او را تعیین کند.

تبصره 2: مدیرعامل نمی‌تواند درعین‌حال رئیس هیأت مدیره باشد مگر با تصویب سه‌چهارم اعضای مجمع عمومی.

تبصره 3: هیأت مدیره در هر موقع می‌تواند افراد فوق‌الذکر را از سمت‌های مذکور عزل کند.

تبصره 4: هیأت مدیره در صورت لزوم می‌تواند سمت‌های دیگری برای سایر اعضا هیأت مدیره تعریف نماید.

ماده 23

هیأت مدیره برای مدت 2 سال انتخاب خواهند شد. انتخاب مجدد اعضاء هیأت مدیره برای دوره‌های بعدی بلامانع است.

ماده 24

هیأت مدیره نماینده قانونی کانون بوده و وظایف و اختیارات آن در چارچوب اساسنامه به شرح ذیل می‌باشد:

حفظ و حراست اموال منقول و غیرمنقول، رسیدگی به حساب‌ها، پرداخت دیون و وصول مطالبات، اجرای مصوبات مجامع عمومی، افتتاح حساب در بانک‌ها طی انجام تشریفات قانونی، پرداخت هزینه‌های کانون، جلب کمک‌ها و مشارکت‌های اشخاص حقیقی و حقوقی ، تعقیب جریانات قضائی و اداری و ثبتی در کلیه مراحل قانونی در محاکم، تعیین حکم و تعیین وکیل و عزل آن، قطع و فصل دعاوی از طریق سازش و مصالحه و در صورت اقتضاء تفویض و واگذاری تمام یا قسمتی از اختیارات خود به هر شخص دیگر اعم از حقوقی یا حقیقی با حق توکیل، تصویب ایجاد شعب یا نمایندگی کانون پس از تأیید مرجع صدور پروانه کانون و تصویب انتشار نشریه و سایر وظایفی که بر اساس اساسنامه به هیأت مدیره واگذار گردیده.

 معاملات کانون تابع آیین نامه‌ای است که به تصویب مجمع عمومی می‌رسد. به‌طورکلی هیأت‌مدیره می‌تواند هر اقدام و معامله‌ای را که ضروری بداند در مورد نقل‌وانتقال اموال که مستلزم تصویب مجمع عمومی می‌باشد ، پس از تصویب مجمع به نام کانون انجام دهد.

همچنین هیأت مدیره  موظف است 3 ماه قبل از پایان تصدی خود، از مجمع عمومی عادی به‌منظور انتخابات هیأت مدیره و بازرس جدید دعوت نماید. هیأت مدیره قبل از درج آگهی در روزنامـــه کثیرالانتشار باید دستور کار مجمع عمومی، زمان و مکان برگزاری و فهرست اسامی اعضا را به تأیید مرجع صدور پروانه برساند و حداقل 40 روز قبل از پایان تصدی خود نتیجه انتخابات را به مرجع صدور پروانه اعلام نماید.

تبصره: جز درباره موضوعاتی که به‌موجب مفاد این اساسنامه اخذ تصمیم و اقدام درباره آن‌ها در صلاحیت خاص مجمع عمومی اعضاء است، هیأت مدیره کلیه اختیارات لازم برای اداره امور مشروط به رعایت حدود اهداف و اساسنامه را دارا می‌باشد.

ماده 25

کانون دارای 1 نفر بازرس اصلی و 1 نفر بازرس علی‌البدل می‌باشد که در مجمع عمومی عادی با رأی کتبی و برای مدت یک سال انتخاب می‌گردند. انتخاب مجدد بازرسان بلامانع است.

ماده 26

اشخاص ذیل نمی‌توانند به‌عنوان بازرس انتخاب شوند

  1. کسانی که به علت ارتکاب جرم و به موجب حکم قطعی دادگاه از حقوق اجتماعی کلاً و یا بعضاً محروم شده باشند؛
  2. مدیران و مدیرعامل کانون؛
  3.  اقربای سببی و نسبی مدیران و مدیرعامل تا درجه سوم از طبقه اول و دوم؛
  4. همسر اشخاص مذکور دربند 2.

 

ماده 27

وظایف بازرس به شرح ذیل است:

1- بررسی کلیه اسناد و اوراق مالی و تهیه گزارش برای مجمع عمومی؛

2- مطالعه گزارش سالانه هیأت مدیره اعم از مالی و غیرمالی و تهیه گزارش عملکرد برای اطلاع مجمع عمومی؛

3- گزارش هرگونه تخلف هیأت مدیره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومی؛

4- اظهارنظر کتبی درباره صحت صورت دارایی، عملکرد و مطالب و اطلاعاتی که هیأت مدیره و مدیران در اختیار مجمع عمومی گذاشته‌اند؛

5- سایر وظایفی که اساسنامه و قوانین و مقررات موضوعه به عهده بازرس قرار داده است.

تبصره: بازرس می‌تواند بدون داشتن حق رأی در جلسات هیأت مدیره شرکت نماید.

ماده 28

بازرس می‌تواند در هر موقع هرگونه رسیدگی و بازرسی را در مورد عملیات کانون انجام داده و اسناد و مدارک و اطلاعات مربوطه را مطالبه کرده و مورد رسیدگی قرار دهد و در صورت لزوم تقاضای تشکیل جلسه فوق‌العاده مجمع عمومی را بنماید.

ماده 29

هیأت مدیره و بازرسان تا زمانیکه جانشین آن‌ها از سوی مجمع عمومی انتخاب نشده‌اند در مسئولیت خود باقی خواهند بود.

ماده 30

مدیرعامل بالاترین مقام اجرایی کانون است و در حدود اختیاراتی که از طرف هیأت مدیره و اساسنامه به وی تفویض می‌گردد نماینده محسوب شده و از طرف کانون حق امضاء دارد.

تبصره 1: عزل مدیرعامل از اختیارات هیأت مدیره می‌باشد که باید مستند و مدلل باشد.

تبصره 2: دوره تصدی مدیرعامل از مدت مسئولیت هیأت مدیره بیشتر نخواهد بود ولیکن انتخاب مجدد او طبق مقررات این اساسنامه بلامانع می‌باشد. مدیرعامل در صورت انقضا مدت تصدی موظف است تا تعیین جانشین، وظایف محوله را انجام دهد.

تبصره 3: کلیه اسناد و اوراق بهادار و تعهدآور با امضای مدیرعامل و خزانه‌دار و در غیاب خزانه‌دار با امضای رئیس و نائب رئیس هیأت‌مدیره و با مهر کانون معتبر خواهد بود.

تبصره 4: مدیرعامل کانون می‌تواند بخش از اختیارات خود را به رئیس دفتر نمایندگی (مدیر کانون) در استان تفویض کند. کلیه اسناد و اوراق بهادار و تعهدآور با امضای رئیس دفتر نمایندگی و رئیس یا خزانه‌دار شورای کانون استان در محدوده اختیارات تفویض شده معتبر خواهد بود.» 

ماده 31

مدیرعامل مجری مصوبات مجمع عمومی و هیأتمدیره بوده و دارای اختیارات و مسئولیت‌های ذیل می‌باشد:

1- نمایندگی قانونی در مراجع رسمی و نهادها و در برابر اشخاص حقیقی و حقوقی؛

2- استخدام و عزل و نصب کارکنان در حدود ضوابط و مصوبات و با تصویب هیأت مدیره؛

3- نگهداری دارایی، اموال، حساب‌ها، اسناد و دفاتر کانون

4- اعمال اختیاراتی که به‌صورت موردی یا مقطعی از جانب هیأت مدیره به وی تفویض شده باشد؛

5- ارائه پیشنهادهای لازم درزمینهٔ گسترش، بهبود و هماهنگی در فعالیت‌های کانون به هیأت مدیره جهت ارائه به مجمع عمومی؛

6- تهیه پیش‌نویس ترازنامه، بودجه، خط‌مشی و گزارش سالیانه جهت بررسی هیأت مدیره و ارسال به مجمع عمومی؛

7- تهیه پیش‌نویس آئین‌نامه‌های مورد لزوم جهت طرح و تصمیم‌گیری در هیأت مدیره

8- نظارت و ایجاد هماهنگی در فعالیت شعب، نمایندگی‌ها و دفاتر پس از طی مراحل قانونی؛

9- پیشنهاد برگزاری جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده با ذکر علل موجه برای تصویب به هیأت مدیره؛

10- انجام سایر وظایف و اختیاراتی که طبق اساسنامه و قوانین و مقررات مربوطه به مدیرعامل محول شده یا بشود.

ماده 32

حقوق و مزایای مدیرعامل، روسای دفاتر نمایندگی استانی و شعب کانون به‌وسیله هیأت مدیره تعیین می‌شود. درصورتی‌که مدیرعامل از اعضای هیأت مدیره نباشد بدون داشتن حق رأی می‌تواند در جلسات هیأت مدیره شرکت نماید.

فصل سوم: بودجه و مواد متفرقه

ماده 33

بودجه کانون از طریق ذیل تأمین می‌شود:

الف) هدیه، اعانه و هبه اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از داخلی و خارجی و دولتی و غیردولتی.

ب) وقف و حبس.

پ) وجوه حاصل از فعالیت‌های انجام‌شده در چارچوب موضوع فعالیت، اهداف و اساسنامه سازمان و این آئین‌نامه.

ت) حق عضویت در سازمان.

ماده 34

کانون مکلف است درآمد و هزینه‌ها را در دفاتر قانونی ثبت و شرح بیلان آن را همراه با گزارش عملکرد اجرایی حداکثر تا دو ماه پس از پایان هرسال مالی به مرجع صدور پروانه ارائه نماید. چنانچه مرجع مذکور در طول سال حسب مورد درخواست گزارش مالی یا اجرایی نماید کانون موظف به ارائه آن است.

تبصره 1: هیأت مدیره مکلف است نسبت به افتتاح حساب بانکی در یکی از بانک‌های رسمی اقدام نموده و کلیه درآمدهای حاصله سالانه را مطابق اساسنامه صرف اهداف و وظایف نماید و وجوه مازاد بر هزینه‌ها را در همان حساب نگهداری کند.

تبصره 2: سال مالی کانون منطبق با سال شمسی بوده و همواره به پایان ماه ختم می‌شود به استثناء سال مالی اول که از بدو تأسیس لغایت اسفندماه همان سال خواهد بود. کلیه مدارک، پرونده‌ها و مکاتبات در دفتر مرکزی کانون نگهداری می‌شود

 تبصره 3: مکاتبات رسمی کانون با امضای مدیرعامل صورت می‌پذیرد.

تبصره 4: مصوبات و صورت‌جلسات هیأت مدیره در دفاتر مخصوصی به ترتیب تاریخ، ثبت و به امضای اعضای ذیربط خواهد رسید.

تبصره 5: مکاتبات رسمی دفاتر نمایندگی و شعب استانی کانون در حیطه اختیارات و مسئولیت‌های تعیین‌شده با امضای رئیس دفتر نمایندگی استان خواهد بود.»

ماده 35

هیأت مدیره مکلف است هرگونه تغییر یا اصلاح اساسنامه را به مرجع صادرکننده پروانه فعالیت اعلام نماید و در صورت موافقت مرجع صدور پروانه به تصویب مجمع عمومی رسانده و نتیجه آن را برای انجام تشریفات اداری ثبت، به مرجع صدور پروانه اعلام نماید.

ماده 36

هیأت مدیره مکلف است تغییرات نشانی اعم از محل، شماره‌های تماس و پست الکترونیکی و دیگر موارد مشابه را به مرجع صادرکننده پروانه فعالیت اعلام نماید.

ماده 37

کانون دارای سربرگ، مهر و یا آرم مخصوص خواهد بود که متن آن با تصویب هیأت مدیره و برابر مقررات تهیه خواهد شد. هیأت مدیره مکلف است نمونه سربرگ، مهر و آرم تهیه‌شده را به مرجع صادرکننده پروانه فعالیت ارسال نماید.

تبصره: دفتر نمایندگی استانی کانون دارای سربرگ، مهر و یا آرم مخصوص خواهد بود که متن آن با تصویب هیأت‌مدیره و برابر مقررات تهیه خواهد شد.

ماده 38

انحلال: در صورت انحلال کانون مجمع عمومی فوق‌العاده حداقل 3 نفر را به‌عنوان هیأت تصفیه انتخاب و این هیأت موظف خواهد بود پس از رسیدگی به حساب‌ها و تصفیه بدهی‌ها و وصول مطالبات باقیمانده و تعیین دارایی مسلم اعم از منقول و غیرمنقول دارایی کانون را به تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده برساند. هیأت مذکور موظف است نتیجه را به مرجع صادرکننده پروانه فعالیت ارائه نماید

تبصره 1: مجمع عمومی فوق‌العاده موظف است دارایی سازمان را پس از انحلال که با نظارت مرجع صدور پروانه به یکی از سازمان‌های مردم‌نهاد با موضوع فعالیت مشابه تعیین می‌گردد، واگذار نماید.

تبصره2: تصفیه امور مربوط به کانون بر طبق مفاد اساسنامه و قوانین موضوعه صورت خواهد پذیرفت.

تبصره 3: هیأت تصفیه از بین خود یک نفر را به‌عنوان مدیر تصفیه انتخاب می‌نماید.

تبصره 4: مدیر تصفیه موظف است یک نسخه از گزارش تصفیه را به مرجع صدور پروانه و ثبت شرکت‌ها ارائه نماید.

ماده 39

چنانچه فعالیت‌های مندرج در اهداف این اساسنامه نیازمند کسب مجوز خاص از سایر دستگاه‌های دولتی باشد، کانون موظف است نسبت به کسب مجوز موردنظر اقدام نماید.

ماده 40

به مواردی که در این اساسنامه پیش‌بینی نشده است بر اساس آئین‌نامه ذیربط تأسیس و فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد و عمومات قانون تجارت عمل خواهد شد.

ماده 41

تغییرات این اساسنامه مشتمل بر 3 فصل و 41 ماده و 39 تبصره در نشست مورخ 10/7/1398 مجمع عمومی فوق‌العاده به تصویب رسید.