خلاصه مباحث مطرح شده در رابطه با احیاء جهادسازندگی در همایش مجازی انجمن بهره ­وری ایران

2/7 25
خلاصه

جناب آقای دکتر امانپور عضو شورای مرکزی و مدیرعامل کانون جهادگران در تاریخ 1400/7/18 در همایش مجازی انجمن بهره وری ایران شرکت و سخنرانی کردند که 14 محور مهم آن بصورت خلاصه به شرح ذیل می باشد.

خلاصه مباحث مطرح شده در رابطه با احیاء جهادسازندگی در همایش مجازی انجمن بهره­وری ایران

مورخ 18/07/1400 توسط آقای امانپور

1- نهاد مقدس جهادسازندگی در بستر مطالبات همه جانبه مردم مستضعف روستائی برای آبادانی و پیشرفت و با ارائه یک برنامه نوآورانه از سوی انجمن­های اسلامی دانشجویان دانشگاه­ها به حضرت امام خمینی(ره) و پرچمداری ایشان در تاسیس و حمایت قاطع از فعالیت جهادسازندگی ایجاد گردید.

2- پیشکسوتان جهادگر که خود را فرزندان امام خمینی می­دانستند فعالیت خود را خالصانه، عالمانه فراجناحی، خستگی­ناپذیر، همه جانبه در خدمت به مردم و برای تعالی آنها به انجام رسانیدند.

3- طی 22 سال خدمت توانستند محرومیت مناطق روستائی را به بهره­مندی تبدیل کنند. در تولید و خودکفائی در امور دام و شیلات و آبزیان واردات به تولید و صادرات تبدیل شد و در حوزه منابع طبیعی خالق فناوری آبخیزداری و آبخوانداری شده و در عرصه علم و فناوری و آموزش و بهره­وری نیروی انسانی پایه­گذار جهادعلمی شوند.

4- جهادگران موفقیت خود را مرهون نهادسازی و ساختارسازی در جهت ایجاد هم­افزائی و توانمندسازی و مشارکت روستائیان و دست­اندرکاران و همچنین در توجه محوری به جهادعلمی با ایجاد صلاحیت حرفه­ای در جهادگران و بهره­گیری از دستاوردهای علمی و فناوری روزآمد می­دانند.

5- اگرچه عمر پربرکت جهادسازندگی 22 سال بود اما توانستند بنیان­گذار مکتب توسعه­ای جدید باعنوان مدیریت جهادی متکی به جهادعلمی بشوند. آنها پرچمدار توسعه ملی و منطقه­ای با مشارکت همه­جانبه مردم بوده­اند و توان ساختارسازی برای تمدن­سازی داشته­اند.

6- نخبگان سیاسی و احزاب و گروه­ها هر یک با روحیه تمامیت­خواهی به دنبال تملک نقش­آفرینی  جهاد و یا حذف آن با توجه به تاثیرگذاری عمده سیاسی اجتماعی که کسب کرده بود برآمدند که نهایتاً در یک فرایند تجمیع ساختارهای حکمرانی این نهاد مقدس حذف و از قابلیت­های تاثیرگذار خود بازماند.

7- با گذشت 42 سال از انقلاب اسلامی فرهیختگان و نخبگان سیاسی  علی­رغم بنیان­گذاری ساختارهای بسیار متنوع و فراوان دولتی و غیردولتی، نیکوکاری و غیر آن نتوانسته­اند جای خالی جهادسازندگی را در فرایند توسعه ملی  تمدن­ساز پرکنند و امروز بیش از گذشته به چنین نهاد و رویکرد مدیریتی برای آبادانی و شکوفائی تمدن­ساز نیاز است.

8- احیاء جهادسازندگی  اگر ملعبه دست جناح­های حاکمیتی و جریان­های سیاسی شود منجر به دستاورد عمده­ای نمی­شود و مجبور می­شوند مجدداً آنرا محدود کنند. درحالی که ظرفیت اجتماعی برای فعالیت جهادگرانه  با مشارکت مردم و جوانان و فناوری­های سخت و نرم قابل استفاده صدها برابر اوایل انقلاب است و اگر به درستی بکار گرفته شود حتماً تحول­آفرین و تمدن­ساز خواهد بود.

9- درصورتی که این ساختار نهادی با فرمان رهبری و با حکم ایشان و با حمایت ایشان و فرمانی برای تمکین و همکاری و مشارکت همه دست­اندرکاران فعالیت­های عمران و توسعه روستائی و همچنین مروج فرهنگ و مدیریت جهادی ­باشد می­تواند موفق شود و در صورتی که به هر دلیل ساختارسازی زیر نظر مستقیم رهبری صلاح نباشد یک معاونت ویژه رئیس جمهور که بصورت موکد مورد حمایت رهبری باشد باید مامور ایجاد این نهاد باشد.

10- بر همه نخبگان و فرهیختگان و دست­اندرکاران امور حاکمیتی کشور فرض است که از فرصت پیش آمده و ابراز تمایل رهبر انقلاب اسلامی برای احیاء جهادسازندگی استقبال کنند و با پرهیز از فرصت­طلبی و تمامیت­خواهی برای هم­افزائی و هماهنگی و همراهی با این نهضت به رسالت اجتماعی و انقلابی خود عمل کنند.

11- بطور طبیعی و در مسیر تحقق فرمان امام علی (ع) که فرمودند فرزند زمان خویش باش جهادسازندگی احیاء شده نمی­تواند به ساختارها و رویکردهای سنتی 42 سال قبل اکتفاء کند بلکه باید متکی به فناوری­های  سخت و نرم روزآمد هوشمندامکان بکارگیری همه ظرفیت­های تمدن­ساز کشور را برای عمران و آبادی مناطق  روستائی، تولید و اشتغال و بسترسازی  برای تمدن­سازی  بکارگیرد.

12- اگر جهادسازندگی احیاء هم نشود و جامعه فرهیختگان و نخبگان در احیاء ان همراهی نکنند و این فرصت طلائی          به­شایستگی استفاده نشود فرهنگ و مدیریت جهادی همچنان زنده و همچنان قابل پیاده­سازی است. بر کلیه نیروهای انقلابی آرمانخواه فرض است که به هر میزان و در هر موضوع و هر جایگاه به دنبال پیاده­سازی و جریان­سازی و احیاء مدیریت جهادی متکی به جهاد علمی باشند. فراموش نکنیم که آرم جهادسازندگی مزین به آیه شریفه قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى بود و همه باور داریم که پیمان امیدبخش خداوند در آیه وَالَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنا  همچنان پابرجا و یاری کننده جهادگران است.

13- مطرح شدن موضوع احیا جهادسازندگی و تمایل رهبر معظم نظام به این امر و پرچمداری ریاست جمهوری در این خصوص یک آزمون ملی برای جهادگران نیز هست آزمونی که درآن کلیه اقشار از جوان تا پیشکسوت یکپارچه و متحد خواهان احیاء جهادسازندگی و آماده همراهی و همکاری باشند. تفرقه، عدم وحدت، تک­روی و یا هر اقدام دیگر که با ماهیت روزآمد مدیریت جهادی که هم­افزائی و توانمندسازی است لطمه بزرگی به تحقق این آرمان خواهد بود.

14- در سایه وحدت و یکپارچگی جهادگران و با ابلاغ شروع بکار این نهاد تهیه برنامه کارآمد و روزآمد و همکاری و به‌کارگیری شایسته­ترین­ها و موثرترین­ها و حفظ اتحاد یکپارچگی در انتخاب مدیریت این نهاد می­تواند به اثر بخش نمودن این نهادسازی یاری رساند.