بیانیه کانون جهادگران جهادسازندگی

2/11 18
خلاصه

بیانیه کانون جهادگران جهادسازندگی به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

بیانیه کانون جهادگران جهادسازندگی

به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

با گذشت 42 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، ملت سرافراز ایران ورود به چهل و سومین سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را با افتخار جشن می­گیرند. ملت صبور، فداکار، وفادار، انقلابی و آرمانخواه ایران اسلامی در همه عرصه­ های نبرد پیروز شده­ است. همه توطئه ­ها را تجربه کرده است حتی دفع تجاوز مستقیم امریکا در حمله آنها به طبس، یک جنگ نابرابر هشت ساله را با شکست خفت ­بار دشمنان پشت­ سر گذاشته است، تحریم­ های سخت را به فرصت تبدیل نموده و در آخرین نبرد و در مبارزه با بیماری واگیردار کرونا سربلندتر از همه ملت­ های جهان آنرا مدیریت نموده ­است. باید به این ملت سربلند و شهداء و امام شهداء صمیمانه درود بفرستیم و برای عزت و اقتدار همیشگی این نظام مقدس مردمی دعا و تلاش کنیم.

دستاوردهای موفقیت آمیز سیاسی، امنیتی و اقتصادی و فرهنگی همگی متکی به تلاش و ایثارگری این مردم صبور فداکار بوده­ است. بدون تردید این موفقیت­ها و دستاوردها متکی و برگرفته از جهاد علمی و مدیریت جهادی فرزندان جهادگر این سرزمین بوده ­است معرفی شایسته جهاد علمی و مدیریت جهادی مطالبه اصلی امروز جوانان جستجو­گر انقلابی آرمانخواه این سرزمین می­باشد، لذا برای پاسخگوئی مختصر به این جستجوگری ارزشمند ذکر پیشینه و مبانی اصلی این دستاوردها را ضروری می­دانیم تا جهاد علمی و مدیریت جهادی هرچه ناب­تر شناسائی و هرچه موثرتر بکار گرفته شود:

  1. نهضت جهادسازندگی که با پیشتازی و پرچمداری جوانان جهادگر انقلابی آرمانخواه و با فرمان امام راحل در خرداد ماه 1358 آغاز شد متکی به شور انقلابی ولایتمدار و اندیشه علمی  و قابلیت و اراده خدمتگذاری همه­ جانبه به مردم، تلاش خستگی ­ناپذیر در عرصه سازندگی و همچنین در دفاع مقدس، نه تنها حماسه آفرید بلکه به یک الگو و گفتمان ملی وجهانی نیز مبدل شد.
  2. توفیقات جهادگران در عرصه دفاع مقدس با حماسه­ سازی بی­بدیل بگونه­ ای ماندگار شد که امام راحل فرمودند نقش جهاد در جنگ کمتر از نیروهای نظامی نبوده و نیست و مقام معظم رهبری نیز فرمودند اگر جهاد نبود پیروزی­ها به این سرعت بدست نمی­ آمد و سپهبد شهید صیاد سیرازی همه جا می­فرمودند جهاد یعنی نهضت تبدیل نشدنی به شدن و سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در یک دل نوشته بلند و بالا برای جهادگران مرثیه ­سرائی می­کند وآنان را از فرش تا عرش بالا می برد. تا انجا که می­گوید  اَلسَّلامُ عَلَیْک‏ یا خاصة اَوْلِیآءَ اللَّهِ
  3. در عرصه سازندگی نیز ایجاد زیرساخت­ها، جهش تولید، اشتغال و آبادانی و پیشرفت انگار تجربیات جهادسازندگی تکرار نشدنی است. اگرچه الگوهای حماسه ساز برای تکرار و حتی  برای بهینه ­سازی و ارتقاء است اما این دستاوردها آنچنان بلند، خالصانه، زیبا، موفق و کارآمد هستند که انگار فقط برای ستایش کردن و گذراندن در افق­های بلند دست­نیافتنی خلق شده­ اند. تبدیل یک محرومیت 95­درصدی روستاها به یک بهره ­مندی 95­درصدی و تبدیل یک کشور وارد کننده محصولات دامی به یک کشور صادرکننده آنهم صرفاً طی یک دهه یک تجربه حماسه ­ساز بی­نظیر است. که هم­اکنون تکرار آن با این سرعت و ظرافت یک آرزو است.
  4. سخن آن است که چگونه این تجربیات موفق تکرار شوند نه همچون گذشته که بهتر و بلندتر و همه­ جانبه­تر و روزآمدتر و موفق­تر از گذشته پاسخ آنرا در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که ابلاغیه مقام معظم رهبری است باید جستجو کرد. رویکرد بیانیه گام دوم تمدن­سازی و دستیابی به حیات طیبه است وتحقق اهداف مندرج در بیانیه مذکور را معظم­له به کاربست جهادعلمی و مدیریت جهادی موکول نموده ­اند.
  5. نسل جوان تشنه خدمت امروز جستجوگر است تا ابزارهای کارآمد و روزآمد تحقق اهداف بیانیه گام دوم را پیدا کند و با این ابزار اهداف مذکور را پیاده­ سازی کند.  آنها امروز تصور روشنی از مدیریت جهادی و جهاد علمی ندارند. آیا مدیریت جهادی یعنی تشکیل گروه­های جهادی برای محرومیت ­زدائی، یا کمک به اشتغال و جهش تولید، یا توسعه زیر ساخت­ها در مناطق روستائی و شهری و یا توسعه علم و فناوری یا همه آنها و یا مفاهیم بلندتر و عمیق­تر که باید ترسیم شود.
  6. گفتمان کار جهادی متکی به جهاد علمی باید روزآمد شود. اگر جوانان امروز از شعار همه با هم جهادسازندگی با توجه به نوع حرکت و تبلیغات رسانه ­ای و دیگر مستندات بیشتر به خدمات گروه­ های جهادی برای محرومیت زدائی آشنا شده ­اند، باید امروز مدیریت جهادی را ایجاد هم افزائی و توانمندسازی دست­ اندرکاران در هر بازار فعالیت و هر حوزه خدمت معرفی کرد. آنگاه جهاد علمی نیز مفهوم واقعی خودش را در خدمت مدیریت جهادی پیدا می­کند. جهاد علمی مجموعه تلاش­های علم و فناوری می­شود که به این هم افزائی و توانمندسازی برای هر فعالیت و خدمت در هر حوزه و بازار خدمت و فعالیت کمک می­کند و آنرا محقق می­سازد.
  7. آیا ممکن است خدمات جهادگرانه، اگر پشتوانه جهاد علمی نداشته باشد در تحقق آرمان های انقلاب اسلامی موثر باشد. این یک حدس و گمان و یک فرضیه نیست. معصوم(ع) می­فرماید: کاری که بدون علم باشد فاسد می­شود و خداوند رحمت کند آنان را که کار خوب می­کنند و کار خوب را خوب انجام می­دهند. اینها ادبیات امروز نیست ادبیات همان زمانهای گذشته است که باید روزآمد شود. رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموده­اند: فعالیت­ها باید دانش­محور و سازمان­ها و ساختارها و فرایندها باید دانش بنیان باشد. اگر تلاش­های تحقیقاتی در توسعه علم و فناوری منجر به فعالیت دانش محور و ساختار دانش­بنیان نشود ممکن است تلاش­هائی که حتماً با نام کار جهادی و توسط گروه ­های جهادی انجام میشود به نتیجه نرسد، یا خدای ناکرده بی­اثر باشد یا آنچنان که معصوم(ع) فرموده­اند باعث فساد و تباهی آن فعالیت شود.
  8. در رویکرد مدیریت جهادی متکی به جهاد علمی سهم تولید فناوری در هر کسب و کار کمتر از 15­% و سهم تولید فناوری نرم مدیریتی در همه زیربخش­های مرتبط با مدیریت بازار، مدیریت نیروی انسانی، ساختارسازی و آینده پژوهشی و مدل­سازی توسعه  کسب و کار و دیگر عوامل که منجر به آبادانی و پیشرفت شود 85­% است. همین­جا یکی از گلوگاه­ هائی است که اگر جهاد علمی بدرستی شناخته نشود اگر هم بکار گرفته شود منجر به آبادانی و پیشرفت مورد نظر مقام معظم رهبری نخواهد شد. ملت­ ما در همه عرصه­ های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی امروز بیش از هر زمان دیگری به اتحاد و هم ­افزائی و یکپارچگی نیازمند است و برای موفقیت باید از همه جنبه­ های مذکور توانمند شود. ملاک حقیقی برای ارزیابی فعالیت­ها، آن است که به چه میزان پشتوانه دانشی دارد و به چه میزان منجر به هم ­افزائی و توانمندسازی همه دست­اندرکاران در هر حوزه فعالیت میشود. اگر نتیجه غیر آن است بدانیم که تلاش جهادگرانه، منجر به تحقق اهداف مورد نظرمقام معظم­رهبری نخواهد شد.

در پایان به روح بلند همه شهیدان و امام شهیدان اعم از شهیدان سربلند سپاهی و ارتشی از جمله شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید صیاد شیرازی و بویژه روح بلند جهادگران شهید از جمله شهید سید محمدتقی رضوی ، شهید حسین ناجیان، شهید هاشم ساجدی و شهید حسینعلی عظیمی درود و صلوات بی­ پایان تقدیم می­کنیم و با شهدا و امام شهدا و  مقام معظم رهبری و مردم همیشه در صحنه انقلابی برای تلاش در تحقق این اهداف میثاقی جاودانه میبندیم.

 

والسلام علی من اتبع الهدی