كانون جهادگران جهاد سازندگي
   

 
" اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويل "
   
كانون جهادگران جهاد سازندگي
 
 

* عنوان

* شرح

   

بـشـارت

( 20/12/1392 )

شرايط محاسبه دقيق نفس

چقدر خوب است كه انسان ساعتى براى خود داشته باشد، كه هيچ چيز او را به خود مشغول نسازد و در اين ساعت محاسبه خويش كند و ببيند چه كارى به سود خود انجام داده و چه كارى به زيان خود، در آن شب و در آن روز. حضرت على(عليه‌السلام) مى‌فرمايند: «ثَمَرَةُ الْمُحاسَبَةِ إصْلاحُ النَّفْسِ؛ نتيجه حسابرسى، اصلاح خويشتن است».مردم در يك تقسيم‌بندى به سه دسته تقسيم مى‌شوند: الف) كسانى كه در زندگى از نظر كمالات معنوى رو به جلو و پيشرفت هستند؛ روزى بر آنها نمى‌گذرد مگر اينكه بهره‌اى از كمالات دارند. ب) گروهى كه در زندگى درجا مى‌زنند و اعمال را مكرر انجام مى‌دهند و در اخلاق همان هستند كه بودند نه پيشرفت دارند نه عقبگرد. ج) كسانى هستند كه در حال عقبگرد هستند و فرداى آنها بدتر از امروز آنهاست و در نتيجه از نظر اخلاق در مرحله نازل ترى هستند. اين تقسيم بندى مضمون حديثى است از امام صادق(عليه‌السلام) كه در ادامه حضرت در جواب سوال‌كننده‌اى كه پرسيد انسان مقامش بالاتر است يا فرشته؟ حضرت فرمود: «فَمَنْ غَلَبَ عَقْلُهُ شَهْوَتَهُ فَهُوَ خَيْرٌ مِنَ المَلائِكَةِ وَ مَنْ غَلَبَ شَهْوَتُهُ عَقْلَهُ فَهُوَ شَرٌّ مِن البَهائِمِ؛ اگر انسان عقلش بر شهوتش غلبه پيدا كند و در زندگى در حال پيشرفت باشد از فرشته بالاتر است و اگر شهوتش بر عقلش غلبه پيدا كند از حيوان هم پست تر است». استفاده‌اى كه از اين حديث مى‌كنيم اين است كه زندگى فقط به درد گروه اوّل مى‌خورد چون به هدف تكامل كه همان اصلاح نفس و قرب به خدا باشد نزديك مى‌شوند. حال بايد خود را محاسبه كنيم ببينيم كه از كدام گروه هستيم. اگر ديديم بر سرمايه اخلاق ما اضافه مى‌شود از گروه اوّل هستيم اگر زياد و كم نشد از گروه دوم هستيم و اگر از سرمايه اخلاقى ما كم شد از گروه سوم هستيم. علماى علم اخلاق گام چهارمى را كه براى تهذيب نفس ذكر مى‌كنند، محاسبه است و منظور از محاسبه اين است كه هر كس در پايان هر سال يا ماه يا هفته يا روز به محاسبه كارهاى خويش بپردازد و عملكرد خود را در زمينه خوبى‌ها و بدى‌ها دقيقاً مورد محاسبه قرار دهد؛ مانند يك تاجر كه در پايان هر روز يا هفته يا ماه به حسابرسى تجارتخانه خود مى‌پردازد. محاسبه چه در امور دين و چه دنيا يكى از دو فايده را دارد: اگر صورت حساب او سود كلانى را نشان داد، دليل بر صحت عمل است و اگر زيان زيادى را نشان داد دليل بر نادرست بودن عمل است كه بايد آن را اصلاح كند. خويشتن را محاسبه كنيد قبل از آنكه به حساب شما برسند و خويش را وزن كنيد قبل از آنكه شما را وزن كنند. بايد توجه داشت كه همه چيز در دنيا و آخرت داراى حساب است، چگونه انسان مى‌تواند از حساب خويش در اين جهان غافل باشد در حالى كه او بايد فرداى قيامت به حساب خود برسد و اگر بخواهيم بار ما در قيامت سبك باشد بايد در اين جهان به حساب خود رسيدگى كنيم.



سه چيز كمياب در زندگي

دوستي با ديگران شرايط و ويژگي‌هايي دارد كه از روايات ائمه عليهم السلام قابل استخراج است كه در اين مطلب، تعدادي از آنها را مي‌آوريم. امام باقر عليه‌السلام فرمود: مردي در بصره در حضور اميرالمومنين عليه‌السلام برخاست و گفت: يا اميرالمومنين، حال برادران ديني را به ما خبر ده، حضرت فرمود: برادران دو دسته‌اند: برادران مورد اعتماد و برادران خنده رو. برادران مورد اعتماد، پناهگاه و بال و اهل و مال تو هستند. پس هر گاه به برادرت اعتماد پيدا كردي، مال و جانت را در اختيار او قرار ده و با دوستان صميمي او، صميمي باش و با دشمنانش، دشمني كن و راز و عيبش را بپوشان و نيكيش را ظاهر ساز و بدان اي پرسش‌كننده كه اينگونه دوستان نادرند. اما برادران خنده روي تو، كساني هستند كه در كنار آنها، خوش و شاد هستي، پس دوستي خود را از آنها قطع نكن و بيش از اين هم از آنها توقع نداشته باش و از خوشرويي و شيرين زباني خود آنها را برخوردار كن،‌ تا آنجا كه آنها تو را برخوردار مي‌كنند.امام صادق عليه‌السلام دراين‌باره به نقل از اميرالمومنين عليه‌السلام فرمودند: بر تو باكي نيست كه با شخص خردمند همنشين شوي، هرچند كه كرم او را نپسندي، ولي از خرد او سود ببر و از اخلاق بدش بپرهيز و هيچ گاه همنشيني با شخص كريم را از دست مده، اگرچه از خرد او سودي نبردي، بلكه با عقل خويش، ‌از كرم او استفاده كن و تا مي‌تواني از همنشيني با شخص پست و بي‌خرد پرهيز كن. امام صادق عليه‌السلام فرمودند: سه چيز است كه همواره كمياب است: برادري در راه خدا و زوجه صالحه مهرباني كه شوهر خود را در امر دين ياري كند و فرزند عاقل. كسي كه يكي از اين سه را دارا باشد، به خير و صلاح دنيا و آخرت نائل گشته و نصيب فراوان و حظ كامل در دنيا برده است و در روايت ديگري امام صادق عليه‌السلام فرمود: دوستي جز با اجراي حدودش نمي‌باشد. پس هر كس كه در او آن شرايط يا پاره‌اي از آنها باشد، ‌او را دوست خود بدان و كسي كه هيچ يك از آن شرايط را نداشته باشد، او را دوست خود مدان. شرط نخست اين كه نهان و عيانش براي تو يكسان باشد، دوم اين كه زينت تو را زينت خود داند، ‌و زشتي تو را زشتي خود شمرد، ‌سوم اين كه رياست و دارايي، حالش را نسبت به تو تغيير ندهد، چهارم اين كه از آنچه توانايي دارد نسبت به تو دريغ نكند و شرط پنجم كه همه اين چهار صفت را در خود دارد، اين كه هنگام بيچارگي و پيشامدهاي ناگوار تو را رها نكند.



درمان يا پيشگيري

آنكه «خلاف» مي‌كند، «جريمه» آن را هم مي‌پردازد اما شكستن حرمت «قانون» با پرداخت جريمه جبران نمي‌شود. «گناه» يك تخلف از قانون خدا به شمار مي‌آيد. «توبه» هم به عنوان راهي براي محو «عواقب كيفري» آن قرار داده شده است، ولي آثار روحي گناه بر فرد و پيامدهاي منفي آن بر جامعه، با توبه جبران نمي‌شود. ممكن است كسي كه دچار يك سانحه تصادف يا سوختگي شده، با مراجعه فوري به پزشك، سلامت خود را بازيابد و از مرگ نجات يابد، ولي آثار آن بر چهره و اعضاي او، گاهي تا آخر عمر هم باقي است. آيا رعايت احتياط و پيشگيري از بروز آتش سوزي يا حادثه، بهتر نيست؟!همچنان كه در امور درماني، رعايت بهداشت و پيشگيري از ابتلا هم بهتر از معالجه است و هم آسانتر و كم خرج تر، در امور معنوي و روحي هم، پرهيز از گناه، هم آسان تر و هم مقرون به صرفه تر از «توبه» است. آثار گناه، بر چهره روح و جان باقي مي‌ماند. چه‌بسا گاهي هم فرصت يا توفيق «توبه» به دست نمي‌آيد و كسي كه توبه از گناه را به «آينده» موكول مي‌كند، حادثه اي، اجلي، غفلتي، آن آينده را از دست او مي‌گيرد. اگر خيلي هم اهل جمع‌آوري «ثواب» و انجام «مستحبات» نيستيم، دست كم اين هنر را از خود نشان دهيم كه خلاف و گناه نكنيم. كدام يك در سرانجام و سرنوشت ما موثرتر است؟ترك گناه، يا كسب ثواب؟پيامبر خدا(ص) به امام علي(ع) فرموده است: «هر كه از حرامهاي خدا پرهيز كند، از پرهيزكارترين مردم است.»

منبع: روزنامه آرمان امروز

 

در مورد اين مطلب نظر دهيد

 

نام و نام خانوادگي

 

پست الكترونيك

 

وب سايت

 

* نظر شما

 
     
كانون جهادگران جهاد سازندگي
   

جمعه    25/08/1397

 
 

 

نام کاربري

 

کلمه رمز

 

 

کد ملي

 

1519083

تعـداد بازديـد:

 
 
كانون جهادگران جهاد سازندگي

info@kanoonejahadgaran.ir

كليه حقوق اين وب‌سايت متعلق به كانون جهادگران جهاد سازندگي است